دوره کارشناسی ارشد
رشته پرستاری مراقبتهای ویژه
نام و تعریف رشته
دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته رشته پرستاری مراقبت های ویژه (critical care Nursing ( M.Sc
تعریف رشته :پرستاری مراقبت های ویژه یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است که از طریق بهینه سازی مراقبت های پرستاری از بیماران بد حال و نیازمند به مراقبت های ویژه ، تقویت مبانی مدیریتی ، آموزشی ، پژوهشی ، اخلاق و رفتار حرفه ای ، موجبات مراقبت پرستاری ، کاهش مرگ و میر و عوارض بیماری در بخش های ویژه را فراهم می سازد .
ارزش ها و بارورها ( Values)
پرستار که از سویی با سلامت انسان به عنوان موجودی چند بعدی با همه ویژگیهای جسمی ، روانی ، اجتماعی و اخلاقی سرو کار دارد و از سویی دیگر بر اساس نظام ارزشهای اسلامی حاکم بر جامعه ، ملزم به رعایت حقوق انسانها و برقراری عدالت اجتماعی می باشد، باید از طریق خدمت رسانی مناسب پرستاری و انجام مراقبت های پرستاری به بیماران بدحال در تحقق ارزشها و باورهای فوق تلاش نماید
چشم انداز ( Vision)
چشم انداز رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه برای بهبود وضعیت پرستاری این رشته در سرتاسر کشور در ده سال آینده عبارت است از :
1 –ارتقاء استانداردهای مراقبتی و بهینه سازی وضعیت مراقبت های درمانی در بخش های ویژه
2 –به حداقل رساندن مرگ و میر بیماران بدحال با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی
3 –افزایش بکارگیری تدابیر مدیریتی ، آموزشی و پژوهشی در مراقبت های ویژه پرستاری
4 –افزایش توجه مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت به بخش های ویژه بیمارستانها و روند درمان بیماران بد حال
رسالت رشته ( Mission)
رسالت رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه عبارت از کاهش مرگ و میر و عوارض بیماران بستری در بخش های ویژه و گسترش ساختاری در ارتقاء روند مراقبت های پرستاری و تربیت دانش آموختگانی کارآمد با توانائیها و فراتوانائیهای لازم می باشد .
اهداف کلی رشته ( Aims)
هدف کلی رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه ، تربیت دانش آموختگانی است که دارای دانش ، نگرش و عملکرد لازم در زمینه حوزه کاری اصلی ( مراقبت از بیماران بدحال ) و توانائیها و فراتوانائیهای لازم ( رفتار حرفه ای ، مهارت های ارتباطی ، فناوری اطلاعات ، خود آموزی مادام العمر، پژوهش ، مدیریت و ارتقاء کیفیت ، حل مساله و ... ) بصورت ذیل باشند :
الف –دانش پرستاری
ب –ارتقاء نگرش و عملکرد لازم در مورد مراقبت از بیماران بد حال
ج –ارتقاء مهارت های ارتباطی بهینه و مهارت های میان فردی و درون گروهی بهینه در دانش آموختگان
د –ارتقاء نگرش و مهارت های لازم در مورد رفتار حرفه ای
ه –ارتقاء دانش، نگرش و مهارت لازم در زمینه پژوهش های کاربردی
و –ارتقاء دانش ، نگرش و حمایت لازم در مورد فناوری داده ها ( ICT,IT)
ز - ارتقاء دانش، نگرش و مهارت مناسب در زمینه کاربرد مدیریت ، برنامه ریزی و ارتقاء کیفیت مستمر در امور مراقبت و آموزش مرتبط با بیماران بدحال
ح –ارتقاء فراتوانایی خودآموزی مادام العمر از طریق تقویت و ممارست مهارتهای خود ارزیابی و ارتقاء خود
ی –ارتقاء فراتوانایی نقد خلاقانه و حل مساله در شرایط بحرانی
نقش های دانش آموختگان ( Role Definition)
دانش آموختگان این رشته دارای نقش های مراقبتی ، آموزشی ، پژوهشی و مدیریتی می باشند.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان ( Task Analysis)
وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش مراقبتی
- ارائه ماهرانه مراقبت های پرستاری و اجرای مداخلات لازم پرستاری جهت بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه
- انجام ارزیابی های لازم ( غیر تهاجمی ) و کمک در انجام ارزیابی های تهاجمی در بیماران بستری در بخش های ویژه
- تفسیر و تحلیل داده های جمع آوری شده در مورد بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه
- بکار بستن قواعد و رفتار حرفه ای در تعامل با همکاران ، بیمار ، خانواده ، و همراهان وی
وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش آموزشی
- روزآمد نمودن مستمر دانش و مهارت با استفاده از روشهای متداول آموزش مداوم
- آموزش به سایر دست اندر کاران در امر مراقبت های بیماران بدحال در بخش
- آموزش به دانشجویان سایر مقاطع رشته پرستاری در بخش های مراقبت های ویژه
- ارائه آموزش های لازم به بیمار، همراهان و خانواده وی در بخش های مراقبت های ویژه
وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش پژوهشی
- طراحی و انجام پژوهش های کاربردی در مورد مشکلات و چالش های موجود در بخش های مراقبت های ویژه بیماران بدحال
- تولید شواهد و مقالات در منابع معتبر در مورد مراقبت بیماران بدحال
- انجام پروژه های مشترک با سایر مراکز و تولید ارائه شواهد قابل تعمیم به کل کشور
- ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقات موجود در داخل و خارج از کشور در زمینه مراقبت های بیماران بدحال
وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش مدیریتی
- تحلیل نظام ارائه خدمات پرستاری به بیماران بدحال در بخش های ویژه
- بهینه نمودن روند ارائه پرستاری به بیماران بدحال از طریق طراحی و اجرای مداخلات
- بکارگیری ابزارها و روش های مدیریتی جهت ارتقاء عوامل موثر بر مراقبت پرستاری و کاهش میزان مرگ و میر ، عوارض و ناخوشی بیماران بدحال
- ارائه مشاوره به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با بخش های ویژه و بیماران بدحال
- فراهم نمودن زمینه همکاری موثر و متقابل بصورت یک گروه بین همکاران شاغل در بخش
- اثر گذاری بر رفتار انسان ها به عنوان یک الگوی حرفه ای
شرایط و نحوه پذیرش در رشته
داوطلبان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه علاوه بر صلاحیت های عمومی باید شرایط ذیل را داشته باشند .
الف –دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته پرستاری مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
ب –سلامت کامل جسم و روان
ج –موفقیت در آزمون ورودی
مواد آزمون و ضرائب آن
مواد آزمون |
ضریب |
زبان |
2 |
پرستاری داخلی و جراحی |
2 |
پرستاری مراقبت های ویژه |
5 |
بهداشت روان |
1 |
شرایط لازم جهت راه اندازی رشته :
مطابق ضوابط و شرایط دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی می باشد
رشته های مشابه در خارج کشور :
رشته های مشابه بصورت پرستاری بالینی در دانشگاه های ذیل وجود دارد:
- University of California at Sanfransisco ( UCSF)
- James Cook University (JCU)
- The University of Nottingham
- Johns Hopkins University
- Stanford University
رشته های مشابه در داخل کشور :
ندارد
موارد دیگر :
ندارد
مشخصات دوره
نام رشته : کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه
طول دوره و شکل نظام آموزشی : براساس آیین نامه آموزشی دوره مربوطه می باشد
مجموعه دروس |
تعداد واحد |
دروس پایه |
9 |
مقدمه ای بر پرستاری مراقبتهای ویژه |
1 |
مراقبت های پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه |
3 |
پایش پرستاری پیشرفته |
3 |
داروشناسی |
1 |
مباحث عمومی در پرستاری پیوند اعضاء |
1 |
مجموعه دروس |
تعداد واحد |
دروس اختصاصی و کارآموزی |
19 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 1 ( دستگاه تنفس ) |
3 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 2 ( دستگاه قلب و عروق –جراحی قلب و قفسه سینه ) |
3 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 3 ( دستگاه عصبی –جراحی اعصاب و اختلالات روانپزشکی ) |
2 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 4 ( دستگاه کلیوی و مجاری اداری –جراحی کلیه و مجاری ادراری ) |
2 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 5 ( سیستم غدد درون ریز –بیماریهای زنان و زایمان ) |
1 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 6 ( دستگاه گوارش –جراحی شکم و لگن ) |
2 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 7 ( انکولوژی و خون –سیستم ایمنی و بیماریهای عفونی ) |
2 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 8 ( اصول کلی در بیماران جراحی –مراقبتهای ویژه در صدمات ناشی از ضربه Traumatology) |
3 |
پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 9 ( جراحی عروق –ارتوپدی ) |
1 |
|
|
دروس جبرانی |
|
رایانه و سیستم های اطلاع رسانی پزشکی |
1 |
آمار و روش تحقیق پیشرفته |
3 |
پایان نامه |
4 |
چنانچه دانشجو در مقطع قبلی دروس کمبود یا جبرانی جدول الف را نگذرانده باشد ، ملزم به گذراندن آن دروس می باشد
نظرات شما عزیزان:
پاسخ:سلام. مرسی، دفترچه کنکور وزارت بهداشت را بررسی کنید که چه رشته هایی میتونن وارد کارشناسی ارشد پرستاری بشوند. برای پذیرش در کارشناسی پرستاری هم باید از اول کنکور سراسری شرکت کنید